2010-03-13

Film

Minns ni känslan av att gå på bio när man var en liten plutt? För mig var det helt magiskt! Bioduken var enorm, stolarna var jättestora och det var hur mycket folk som helst, minst 2000 st.
Okej kanske inte, men det var så jag kände. Mina första filmer sedda på bio är: Lejonkungen (Underbar), Bambi (-.-) och Aristocats. Vem kan glömma den härliga betjänten Edgar? ;-) Genom mina snart 20 år har det blivit en hel del filmer. Allt från tråkiga och meningslösa, nostalgiska och vackert tårfällande till de där djupa med inte en utan flera trådar som ska ge en tankeställning och huvudvärk. Men hur många har egentligen varit bra? (Alltså riktigt, riktigt snuskigt bra!) Jag har därför valt att göra som Rob i High Fidelity, en lista :) Originellt va? De fem bästa filmerna, på 20 år (Ingen specifik genre, utan bara betydelsefulla)
Den lilla Sjöjungfrun

Filmen som gick om och om igen!
Gilpert Grape

Filmen som visar att livet inte bara kan bestå av lycka
Den gröna Milen

Filmen som visar hur fruktansvärt orättvis livet kan vara
Gladiator

Filmen som visar... ja... Jag gråter lika mycket varje gång!
Law Abiding Citizen

Årtiondets bästa film
Och självklart, filmen med min stora förhoppning över att den ska få en plats i min lista: Robin Hood!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar