2010-03-08

Resenär

Det ett bra alternativ att resa med tåg. Speciellt om man inte har körkort, om resan är för lång och man inte orkar köra långt eller om man helt enkelt inte trivs med att köra bil. (Dessutom är det mer miljövänligt) Det är ett bra resealternativ vi resenärer har och ibland kan man få tag på relativt prisvärda biljetter. DOCK är det inte alltid ett bra alternativ! Jag pratar självklart om tågkonduktörer som aldrig hört talas om ordet service och som har nonförmåga till att vara flexibla. Vare sig man åker inom arbetsförhållande eller reser på sin fritid, är förseningar en riktigt plåga. Nu har det i och för sig inte varit lätt för SJ och andra tågkompanier under vinterns snökaos. Dem har gått ut med en stor ursäkt och ska kompensera sina kunder. BRA SJ! Men det här händer faktiskt inte bara under vintertid. Med tanke på mitt distansförhållande på 50 mil blir det en hel del resande. Då förväntar man sig faktiskt att deras service är bra och att man kommer fram i tid, visst tio minuter hit eller dit gör väl inget för min del. Men det finns dem som verkligen inte tolererar de få minuterna. Till exempel: När jag åkte med ett x2000 tåg ner till Nässjö, träffade jag på en så kallad "businesswoman" Hon skulle hålla i ett föredrag, hon var riktigt tidspressad och konduktörerna visade ingen hänsyn till henne! (Nu menar jag inte att dem borde ta mer hänsyn till folk som har högre arbetsställning än andra) För dem hade lika dålig hänsyn till mig när jag berättade att jag måste hinna med ett till tåg. Sedan får vi även tänka på dem som arbetar med det här, det är inte deras fel och det är inte mycket dem kan göra åt saken när motorer eller ledningar går sönder, Men då finns det ett ord som heter planering! Angående sura tågkonduktörer... Igår när jag reste hem till Dalarna blev jag bemött oerhört otrevligt av en äldre dam. Hon gnällde på att jag hade kvar kvitton från biljetterna i mitt biljettkuvert och att jag bara skulle visa den aktuella resans biljett. Sedan sneglade hon som tusan på mig och min packning med den välkända blicken "Jag är äldre än dig, unga människor är det värsta jag vet!" Jag vill skylla på att hon kanske haft en dålig dag, hon kanske precis hade blivit utskälld eller något liknande men det ger henne fortfarande inte rätten att bete sig som ett surmulet troll. När man arbetar med människor, så ska man kunna skaka av sig glåpord, bita ihop och fortsätta le!Nästan varenda gång jag rest frågar konduktörer mig om slutstation och vill se alla mina biljetter för att de ska kunna vara "föreberedda", ifall det skulle uppstå ett problem. Jag ville bara underlätta för henne... Nästan alla arbeten idag är serviceinriktade, men en del människor är inte gjorda för det! Jag drar inte alla över en gräns för de finns faktiskt de människor som brinner för deras arbete och gör ett toppenjobb! Tack till Er, Ni gör våra resor till det bättre.
Vi kompenserar för inställda tåg och förseningar Vi vill be alla våra kunder om ursäkt för de olägenheter som vi har orsakat er som rest med oss under de svåra vinterförhållanden som varit. Vi har inte räckt till och det är vi på SJ mycket ledsna för. Det har varit en ovanligt sträng vinter med rekordmycket snö och minusgrader i hela landet. Framkomligheten på spåren har inte fungerat i alla lägen och tågen har inte klarat av all snö och isbildning. Vi har därför haft svårt att leverera det som man som kund kan förvänta sig av oss; fungerande tåg, tåg i tid och bra information. Vi vill bli bättre på att ta hand om alla er som reser med oss oavsett väder och vind...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar