2010-07-06

Godmorgon och besk quinoa

Kaffe, finns det ett mer underbart sätt att vakna på morgonen än när vännen har gjort nybryggt varmt kaffe som doftar gudomligt? Vi har också lagt märke till att hur tungt jag än sover och om han stoppar koppen under näsan på mig (vilket var min svärfars idé från början) då vaknar jag på en gång! :)Hehe, det är en riktigt bra "väckarklocka" Igår skulle det tillagas quinoa, (vet inte om det stavas så) och jisses så fel lilla vetenskapsmannen Jasmine gjorde det. Först skulle quinoan sköljas i antingen hett eller ljummet vatten. Hm... Vad ska vetenskapsmannen använda sig av?? Durkslagen har för stora hål men vi testar, ack och ty ve det skulle hon inte ha gjort. Mycket riktigt quinoan rann ur durkslagens hål. Vetenskapmannens man är så snäll att han sköljer av de i kall vatten. (Vilket innebär att han tappade upp vatten i en kanna och hällde i quinoan OCH för hand försöker hälla ut vattnet) Ja, vi är riktigt duktiga, jag vet! Vetenskapsmannen ser efter en stund att hon tillsätt för mycket vatten i kastrullen och saltat i mängder, hur ska hon få bort allt vatten?? Hennes man fick göra samma procedur återigen, fast denna gång utan vatten i en kanna. Sedan skulle hon hälla i någon krydda som smakade så fruktansvärt vidrigt!! Nej, fy så dåligt det gick alltså. det smakade rävrumpa! Vetenskapsmannen håller sig till fullkornspasta, thats it, men äter gärna god tillagad quinoa från någon som kan det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar