2010-11-24

Vad gör mig upprörd?



Vad gör mig upprörd? Jag har blivit uppfostrad i ett hem, där rasism eller "rasskillnader" verkligen inte är tillåtet.
Jag har blivit lärd att alla är vi lika, alla är vi människor, alla är vi lika mycket värda.
Jag är tacksam över det, att min mor och min far har lärt mig och mina syskon att sprida det här budskapet vidare till våra barn.
Men trots mina öppna föräldrar har vi dem i släkten som tycker motsatsen!
Jag fick tygla mina känslor hårt, hårt hårt när min släktning sa mig rakt i ögonen: "Negrer och invandrare är smutsiga! Beblanda dig inte med dom, om man börjar blanda sig så kommer vi alla att bli apor igen!"
Jag tappade hakan, att A bara kunde komma med ett sådant påstående?
Ni får ursäkta, jag älskar den här personen (vi kallar personerna för A och B) Men ett sådant påstående gör mig arg.
Jag frågade vad A menade med det här, men fick inget ordentligt svar, det enda jag kommer ihåg var just den här meningen och sedan: "Gifter du dig med en utländsk vill jag aldrig mer se dig. Det är ingen av dem som ska bära vidare vårt efternamn och du är inte välkommen."
Jag förklarade för A att jag kommer gifta mig med vem jag vill, oavsett hudfärg. det är inte hudfärgen jag kommer bli kär i, utan personen.

Det ironiska är att A är gift med B, B är finsk och har flyttat till Sverige. Vilket gör B till en invandrare...
B är likadan, så fort det är något på nyheterna skyller B på invandrare. så fort det är ett bråk ute på gatan, invandrare...
Jag vill inte säga att jag förstår dem, jag har jättesvårt att förstå den här biten. Jag vet att det finns mycket orättvisa här i landet, med att svenskar tas i andra hand och så vidare, och visst det är faktiskt riktigt tragiskt. Men hur får man det till invandrarnas fel? Är det inte snarare det svenska systemets?
Vill muslimerna bära sina sjalar, låt dem göra det. Tänk bara på om det hade varit motsatta roller. Vi var invandrarna i deras land, tror ni att vi hade fått som vi velat?
Många tror inte det men jag är skeptisk, Kanske, kanske inte. Vad spelar det för roll?
Vi har ingen regel eller kulturstandard här i Sverige som säger att vi måste klä på oss si eller så, men eftersom det är en religion, en kultur blir det lite annorlunda och ska man inte respektera andras kulturer?

Tro nu inte att jag försvarar misshandel, självmordsterrordåd, ärofyllda mord eller förtryckt äktenskap. Men jag säger att ALLA är inte sådana. Precis som vi svenskar inte är fläckfria. Det är så lätt att lägga skulden på andra...
Det är lätt att glömma av alla svarta hål och bakdörrar Sverige har, det finns så mycket skit hos oss att det verkar roligare att trycka ner andra.
Jag älskar blandnindar av kultur, en kryddigare matvärld, en bredare världsbild, chansen att lära sig fler språk, att kunna hitta varandras likheter och motsatser...
Och om vi ska prata religion, kristendomen: den är i princip uppbyggd från alla andra religioner. Det är inget unik med den utan mest tagen från andra. Jag gillar min lillasysters citat: "Tänk om det är som så att alla gudar och all tro finns, mixat med varandra."
Det här ett ämne jag kan babbla på med i evigheter, men jag väljer att inte göra det. Inte idag...
Nu vet ni i alla fall vad jag tycker och jag tycker alla borde bättra sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar